تبلیغات
حـــِـــرزِ رحمتـــــ - دستورالعمل تهیه آب نیسان و خواص آن
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ (سوره الإسراء - آیه 82)
 

لوح عین
 
 
ملکوتی ها
نویسنده : رحمانی
تاریخ : جمعه 12 تیر 1394
نظرات

آب نیسان ، خواص آب نیسان ، آب نیسان چیست


امّا اعمال ماههاى رومى پس ما در اینجا اكتفا مى كنیم به آنچه كه در زادالمعاد است سیّد جلیل علىّ بن طاوس رَحَمهُ اللّهُ روایت كرده است كه روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند حضرت رسالت پناه صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله داخل شد و بر ایشان سلام فرمود و ایشان جواب سلام گفتند پس حضرت فرمود كه مى خواهید تعلیم نمایم شما را دوائى كه جبرئیل مرا تعلیم كرده است كه محتاج به دواى اطبّا نبوده باشم .

پس حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام و سلمان و دیگران سؤ ال نمودند كه آن دوا چیست حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله به حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام خطاب نمود و فرمود كه در ماه نیسان رومى آب باران مى گیرى و سوره فاتحة الكتاب و آیة الكرسى و قل هُوَاللّه و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ یا اَیُّهَا الْكافِروُنَ هر یك را هفتاد بار مى خوانى و به روایت دیگر سوره اِنّا اَنْزَلناهُ را نیز هفتاد مرتبه مى خوانى و هفتاد مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه لا اِلهَ اِلا اللّهُ مى گوئى و هفتاد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد مى فرستى و هفت روز در بامداد و پسین از آن آب مى آشامى به حقّ آن خداوندى كه مرا براستى بر خلق مبعوث گردانیده است سوگند یاد مى كنم كه جبرئیل گفت كه حق تعالى بردارد از كسى كه این آب را مى آشامد هر دردى را كه در بدنش باشد و عافیت بخشد او را و بیرون كند دردها را از بدن او و استخوانهاى او و اگر در لوح دردى براى او مقدّر شده باشد محو نماید

و به حق پروردگارى كه مرا به حقّ فرستاده اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نیسان را به آن نیّت بیاشامد او را فرزند روزى گردد و اگر زن عقیم باشد وفرزند نیاورد واز این آب با نیّت بیاشامد فرزند از او بوجود آید و اگر مرد و زن پسر خواهند یا دختر از آن آب بیاشامند مقصودایشان به عمل آید چنانچه حق تعالى مى فرماید یَهَبُ لِمَنْ یَشاَّءُ اِناثا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّكُورَ اَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُكْرانا وَاِناثا وَیَجْعَلُ مَنْ یَشاَّءُ عَقیما یعنى حق تعالى مى بخشد هر كه را خواهد دختران و هر كه را خواهد پسران یا جُفت مى گرداند براى ایشان پسران و دختران یعنى هر دو را به ایشان عطا مى كند و هر كه را خواهد عقیم و بى فرزند گرداند .

پس حضرت فرمود كه اگر كسى درد سر داشته باشد و از این آب بیاشامد صُداع او ساكن گردد به قدرت الهى و اگر درد چشم داشته باشد و در چشمهاى خود قطره اى از این آب بچكاند و بیاشامد و چشمهاى خود را از آن آب بشوید به اذن خداى تعالى شفا یابد و آشامیدن از آن آب بُن دندانها را محكم گرداند و دهان را خوشبو كند و لعاب بُن دندانها را كم كُند و بلغم را كم كُند و تُخَمه و اِمْتِلا به سبب خوردن طعام و آشامیدن آب به هم نرساند و از بادهاى قولنج و غیر آن متاءذّى نگردد و درد پشت و درد شكم بهم نرساند و از زُكام آزار نكشد و درد دندان بهم نرساند و درد معده و كرم معده را زایل گرداند و محتاج به حجامت نگردد و از مرض بواسیر و خارش بدن و آبله و دیوانگى و خُوره و پیسى و رُعاف و قَىّ نجات یابد و كور و لال و كر و زمینگیر نشود و آب سیاه در دیده اش نزول نكند و دردى كه موجب افطار روزه و نقصان نماز او باشد او را عارض نگردد و از وسوسه هاى جنّیان و شیاطین متاءذّى نگردد پس حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله فرمود كه جبرئیل گفت هر كه از این آب بیاشامد و به جمیع دردهائى كه در مردم مى باشد مبتلا باشد موجب شفا از جمیع آنها گردد .

پس جبرئیل گفت به حقّ خداوندى كه تو را به راستى فرستاده هر كه این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد و حكمت بر زبان او جارى گرداند و پر كند دل او را از فهم و بینائى و به او عطا كند از كرامتها آنچه به احدى از عالمیان عطا نكرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خیانت و غیبت و حسد و بَغْى و كبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ایشان نجات یابد و موجب شفاء جمیع امراض او گردد .

مؤ لّف گوید كه این روایت مشهور به عبداللّه بن عمر منتهى مى شود و به این سبب سندش ضعیف است و فقیر به خط شیخ شهید دیدم كه این روایت را از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت كرده بود با همین خواص و سوره ها امّا آیات و اذكار را به این روش روایت كرده است كه مى خوانى بر آب نیسان فاتحة الكتاب و آیة الكرسى و قُلْ یا اَیُّهَا الْكافِروُنَ و سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الاْعْلى و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ هر یك را هفتاد مرتبه و مى گوئى هفتاد مرتبه لااِلهَ اِلا اللّهُ و هفتاد مرتبه اللّهُ اَكْبَرُ و هفتاد مرتبه اَللّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و هفتاد مرتبه سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ و در خواص آن مذكور است كه اگر در زندان باشد و از آن بیاشامد از حبس نجات یابد و سردى بر طبع او غالب نگردد و اكثر آن خواص كه مذكور شد در این روایت نیز مذكور است و آب باران مطلقا مبارك است و منفعت دارد خواه در نیسان ببارد و خواه در غیر آن (چنانچه در حدیث معتبر از حضرت أمیر المؤمنین علیه السلام منقول است كه: بیاشامید آب آسمان را كه پاك كننده بدن شما است و دردها را دفع مى‏كند چنانچه حق تعالى مى ‏فرماید وَ یُنَزِّلُ عَلَیْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِیُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ یعنى مى ‏فرستد حق تعالى بر شما از آسمان آبى براى آنكه پاك گرداند شما را به آن و ببرد از شما وسوسه شیطان را و دلهاى شما را محكم گرداند و ثابت گرداند به آن قدمهاى شما را)

و در عمل نیسان بهتر آن است كه اگر جمعى خوانند هر یك مجموع آن سوره‏ها و اذكار را هفتاد مرتبه بخوانند و از براى آنها كه مى ‏خوانند فایده‏اش عظیمتر و ثوابش بیشتر است و در این سالها بعد از بیست و سه روز كه از نوروز بگذرد تقریبا داخل نیسان ماه رومى مى‏شوند و ماه نیسان سى روز است (و از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه: در هفتم حزیران البته حجامت بكن و اگر میسر نشود در چهاردهم بكن) و اول حزیران تقریبا هشتاد و چهارم نوروز است و آن نیز سى روز است و حزیران ماه نحسى است (چنانچه در حدیث معتبر منقول است كه: در خدمت حضرت صادق علیه السلام ماه حزیران مذكور شد حضرت فرمود كه این ماهى است كه حضرت موسى در این ماه نفرین كرد بر بنى اسرائیل و در یك شب و یك روز سیصد هزار كس ایشان مردند) (و باز به سند معتبر از آن حضرت منقول است كه: حق تعالى اجلها را در ماه حزیران نزدیك مى ‏گرداند) یعنى موت در آن بسیار مى ‏باشد و بدان كه ماههاى رومى بنایش بر حركت آفتاب است و عدد آنها دوازده است بدین ترتیب: تشرین الاول، تشرین الآخر، كانون اول، كانون آخر، شباط، آذر، نیسان، ایار، حزیران، تموز، آب، ایلولند و چهار ماه را سى مى ‏گیرند كه آنها تشرین الآخر و نیسان و حزیران و ایلولند و هفت دیگر غیر شباط را سى و یك مى‏ گیرند و شباط را در سه سال متوالى بیست و هشت مى‏ گیرند و در سال چهارم كه سال كبیسه ایشان است بیست و نه مى ‏گیرند و سال ایشان سیصد و شصت و پنج روز و ربعى است و تشرین الاول كه اول سال ایشان است در این سالها موافق نوزده درجه میزان است و تفصیلش در كتاب بحار الانوار مذكور است و چون این ماهها در احادیث مذكور شده است مجملى در اینجا ایراد نمودیم.

مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی (ره). برای مطالعه بیشتر بنگرید به كتاب شریف بحارالانوار.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر